Treinreistips naar Hongarije


Datum publicatie: 19 december 2018


Let op: dit artikel is geschreven door David Nijenhuis, dé treinreisexpert van Nederland. Op verzoek kunt u hier uw treinreis naar vele bestemmingen in Hongarije, Slowakije, Kroatië, Slovenië, Roemenië, of Oostenrijk laten boeken voor slechts € 3,50,-, (€ 5,00 bij 2 tickets en € 7,50 bij 3 tickets of meer), met eventueel € 4,90 extra bij verzending van tickets per post. Alle prijzen zijn ongeacht aantal reizende personen. Info en verzoeken om hulp via info @ hongarijemagazine.nl (spaties weghalen). Vooraf info opvragen kan ook: voor € 5,- krijgt u de info bij de door u gevraagde verbinding. Boekt u binnen 2 maanden alsnog een kaartje, wordt dit bedrag in mindering gebracht op de te betalen boekingskosten.

Voor info overfietsen mee met de trein naar Hongarije: zie ook onze aparte pagina.


Dagtrein

Het goedkoopst is de SuperSparpreis. Deze kan vanuit Nederland o.a. naar Duitsland en Oostenrijk gekocht worden. Voor reizen naar Hongarije is 'opknippen' in Duitsland noodzakelijk. De prijs is vanaf € 68 (2e klas) Nederland-Duitsland-Hongarije, maar de prijs is sterk afhankelijk van het reismoment en of de betreffende verbinding veel gebruikt wordt of niet. Mogelijkheid is om gebruik van de grensoverschrijdende DB-busritten (Eindhoven/Maastricht-Düsseldorf en Amsterdam-Groningen-Leer-Hamburg) in enkele gevallen binnen de Sparpreis te combineren. Op Duits grondgebied een deel met het Fernverkehr, (zoals ICE, TGV, Railjet, EC/IC) afgelegd te worden. Voor deze treinen geldt Strikte treinbinding, dwz. een trein vroeger, of later nemen is er niet bij. De Supersparpreis biedt na boeken geen enkele mogelijkheid tot terugbetalen of omboeken. Wilt u dat wel, dan is voor gemiddeld 5-10 euro extra de Sparpreis te koop. Met deze ticketvariant kan voor € 10,00 een kaartje omgeboekt of geannuleerd worden. Terugbetaling van het geld vindt plaats in een tegoedbon, die 2 jaar na afgifte bij Deutsche Bahn voor een ander ticket te besteden is.


Nachttrein

De ÖBB verzorgt een aantal nachttreinverbindingen van en naar Duitsland. Nieuw - of liever gezegd terug van weggeweest -  is de nachttrein Berlijn-Bratislava-Budapest/Wenen (alleen gaat deze niet meer via Praag, maar nu via Polen).  Een andere nachttrein (verzorgd door de MÁV) rijdt vanuit München en Zürich naar Boedapest. Als vanouds blijven de ÖBB-nachttreinen Hamburg-Hannover/Düsseldorf-Wenen rijden. Voor al deze nachttreinen geldt het zog. globale-prijssysteem. Een retourreis Nederland-Berlijn-Hongarije met gebruik van een 6-persoons-couchette is verkrijgbaar vanaf € 157,80, in een 2p-slaapwagen (met 1e klas ticket Nederland-Berlijn) vanaf € 297,80 (stand: 18 dec 2018). De Hongaarse nachttrein kent vanuit München iets goedkopere vroegboekkortingskaartjes. Overigens geldt interRail ook op de nachttrein, daarvoor geldt vaak bovenop de gewone reservering een extra toeslag van € 10-15.


Je eigen voertuig mee

Wil je ter-plekke over je eigen voertuig beschikken, maar je hebt geen zin of puf om het hele eind te rijden, of tijd kwijt te zijn aan overnachten onderweg: de nachttreinen Hamburg-Wenen nemen dagelijks ook auto’s en motorfietsen mee. Het auto/motorkaartje geldt de dag van vertrek/aankomst als vignet op de Duitse wegen. IC-BusDB rijdt sinds een paar jaar ook met de Intercity-Bus. Dat zijn bussen, waarop het Intercity-tarief geldt. Sparpreise kunnen hiervoor ook geboekt worden. Voor Nederland-Duitsland kunnen tot Düsseldorf goedkope Sparpreis-tickets, (alsmede doorgaande tickets (ook last-Minute-Flexpreise) gekocht worden. Een losse busreis gaat vanaf € 7,90, over de toonbank, met voor- en/of natransport per trein vanaf € 19,90, (splitsen in een binnenlands kaartje tot Eindhoven en een kaartje voor de IC-bus kan soms voordeliger zijn, als je bijvoorbeeld vanuit dichterbij gelegen plaatsen als Tilburg, Den Bosch, Helmond of Weert vertrekt). 


Flixbus

Deze knalgroene-met-een-vleugje-oranje bussen zijn bij uitstek geschikt voor wie last-minute reist, geen haast heeft en niet meer goedkoop voor de trein kan reserveren. Het netwerk door Europa is erg uitgebreid. Er rijden dagbussen en nachtbussen naar zowat alle uithoeken van Europa, (en zelfs ook binnen Nederland!). Vooruitplannen voor deze bussen kan ook. Plan wel een ruime overstap in (van minimaal 4 uur) als onderweg op de trein overgestapt moet worden, kaartjes met treinbinding kennen geen omboek- en vergoedingsregels, als de Flixbus vertraging oploopt en aansluitingen worden gemist, (behalve bij overstap op een andere Flixbus, voor zover de reis op hetzelfde kaartje is geboekt). Overigens als er met IC-Bus aangereisd wordt en beide kaartjes zijn bij DB gekocht, dan wordt opheffen van de treinbinding bij vertraging wél toegepast, (ook als de bus bijv. in de file terecht mocht komen). Inplannen van 20-30 minuten is bij IntercityBus daarom ruim voldoende.


InterRail

Verkrijgbaar in twee varianten, of voor 1 land (One-Country), of voor heel Europa (Global). De prijs hangt af van hoeveel dagen je wilt reizen, in welk land je ermee wilt reizen, of je 2e of 1e klas wilt reizen en of je jongere, volwassene, dan wel senior bent. InterRail geldt nooit in het land waar je woonachtig bent, maar een Global-Pass geeft je wel een gratis heen en terugreis vanuit je thuisland tot aan de grens. Binnen Hongarije is de sneltrein voor alle InterRailPassen toeslagvrij, de InterCity daarentegen is voor deze groep ook toeslag- en reserveringsplichtig. Voor gebruik van de accommodatie in de NightJet (ook zitplaatsen) geldt een (extra) toeslag van 10-14 Euro, Voor de overige EN-treinen in Europa (zoals de METROPOL) betalen InterRailers dezelfde toeslagprijs als de rest. Het is raadzaam vooraf uit te rekenen of een InterRail Global-Pass voor Hongarije voordeel oplevert. Prijzen voor tickets binnen Hongarije en naar de buurlanden (en de bijbehorende dienstregeling) kunnen opgezocht worden met www.mav.hu. De actuele prijzen voor de interRail-passen zijn opvraagbaar via www.interrail.eu. Hou bij aankoop rekening met eventuele boekings- en verzendkosten, (vanaf € 4,90).


De zogeheten 19-uurs regel is afgeschaft. Voor de een is dat minder leuk, maar voor de ander levert de nieuwe regel juist voordeel op. Wie gewend was na 19:00 een reisdag met de nachttrein te beginnen en de dag erop verder te reizen, (en daarvoor kon volstaan met de volgende reisdag op de pas in te vullen), zal daarvoor nu 2 dagen moeten verbruiken. Voordeel levert het juist op voor wie op dezelfde dag gereisd had en op de nachttrein stapte. Hij/zij moest voorheen 2 reisdagen aanspreken; nu kost dat nog maar 1 reisdag. Deze loopt bij nachttreingebruik af, zodra de reiziger (na 23:59 uiteraard!) de nachttreinreis beëindigd heeft. Bij het verder reizen (met een andere trein) moet een nieuwe reisdag op de pas ingevuld worden.


Gezinnen

Gezinnen die van/naar/in Duitsland een reis maken mogen hun eigen kinderen (4-14) (en senioren met kleinkinderen) gratis mee laten reizen, mits bij de aankoop vooraf gemeld!. DB laat alle meereizende (klein) kinderen bij doorgaande kaartjes gratis meereizen, Sparpreis, of Flexpreis, maakt niet uit. Voor alleenreizende kinderen en meereizende kinderen die geen familie van de volwassenen zijn moet een apart kaartje gekocht worden, waarbij bij Flexpreis de leeftijfdgrens- en bijbehorende korting op kinderkaartjes dan gaat gelden, (bij een Sparpreis. Kinderen tot 4 jaar (en dat wordt maar al te vaak vergeten!), hebben recht op gratis vervoer, maar niet op een zitplaats. Wordt het vol in een trein en iemand wil zitten waar een ukkepuk of peuter zit, zal deze toch zijn of haar plaats op verzoek van de reiziger moeten afstaan. Wel zijn er speciale kinderafdelingen (Kleinkindabteil, in de meeste ICE-treinen uitgerust met speelhoeken) waar gezinnen kunnen plaatsnemen en tegen betaling een hele afdeling voor een schappelijke prijs kunnen reserveren. DB richt meer en meer lange-afstandstreinen speciale kinderhoeken in. Gezinnen met minimaal 3 kinderen krijgen in Hongarije op binnenlandse kaartjes 90% korting, Op de Hongaarse reisplanner kan de ritprijs voor een (binnenlandse) reis uitgezocht worden. Hou er rekening mee dat bij een internationale reis buitenlandse- en Hongaarse kortingsregelingen niet altijd even compatibel kunnen zijn en dat een eventuele overstap van/op een binnenlandse trein noodzakelijk kan zijn. Bij internationale reizen vanuit Hongarije houdt de Hongaarse Spoorwegen bij het boeken van tickets wel (zoveel mogelijk) rekening met de kortingsregelingen die voor (meereizende) kinderen in elk land van toepassing zijn. 

Samengevat: reis je met kinderen boek zoveel mogelijk bij DB - en als het kan- met een doorgaande Sparpreis (dan kunnen de kinderen in elk geval de hele reis gratis mee).


Senioren

In Hongarije hebben senioren vanaf 65 jaar recht op gratis reizen, doch niet in internationaal reizigersverkeer. Bij het reizen van Hongarije naar het buitenland dient men voor de hele reis een internationaal vervoerbewijs te beschikken, wil men zonder overstap tot het grensstation (en verder) reizen. Wel of niet online boeken? Dat kan soms uitmaken. DB biedt meer en meer verbindingen naar uithoeken van Hongarije, maar deze zijn lastig te boeken. Daarbij kan onze reisspecialist u helpen. Enkeltjes van Duitsland naar Hongarije (ook retourtjes) zijn als online-ticket te boeken, enkeltjes Hongarije-Duitsland om technische redenen niet en kosten altijd € 4,90 extra (ivm verzending per post). Vanuit Oostenrijk en Tsjechië (en Bratislava) kan in de meeste gevallen wél een online-ticket geboekt worden. De nieuwe ÖBB-nachttreinen kunnen ook via de DB-site geboekt worden, (en alsvanouds via de ÖBB-site (www.oebb.at). De ÖBB biedt ook de mogelijkheid om een ligplaats of slaaplaats (voorzover voorhanden) naar wens te boeken (boven, midden, of onder), DB biedt deze keuzemogelijkheid niet. De ÖBB verkoopt nu ook doorgaande nachttreinkaartjes naar Roemenië.


Treinbinding

Alle opties hierboven (m.u.v. InterRail) staan zijn kaartjes met treinbinding, (bij DB-tickets alleen op Duits en Zwitsers grondgebied (en als je met de ICE tussen Brussel en de Duitse grens reist). Alle overige landen passen treinbinding op het hele traject toe, ook op de buitenlandse delen van de reis. Je boekt voor (een) bepaalde trein(en) en enkel op die dagen en in die betreffende treinen is je kaartje geldig. Wijk je op eigen houtje van de treinbinding af (dwz. er is geen sprake van vertraging of gemiste aansluiting) dan verliest de Sparpreis op Duits grondgebied de verdere geldigheid en is een nieuw kaartje voor de verdere reis (waar dus treinbinding op geldt) noodzakelijk. Vertragingen, opgelopen met het lokale OV, waardoor de trein wordt gemist, (dus voordat de treinreis naar- of door Duitsland begint) beschouwt DB als eigen schuld. Plan de aanreis naar het station dus in met ruim voldoende overstaptijd.


Vroegboekkaartjes, gekocht bij de andere maatschappijnen, zoals ÖBB, ČD (Tsjechië), of MÁV kennen geen terugbetaling, of omboekingsmogelijkheden. Houd ook rekening bij gebruik van de ÖBB-nachttrein een ruimere overstap in te plannen, als de reis bij verschillende spoorwegmaatschappijen geboekt is. De EU-reizigersrechten kennen wel omboekings- en vergoedingsregels bij gemiste aansluiting, maar alle tickets moeten wel bij dezelfde verkoper geboekt zijn, (de verschillende treinkaartjes hoeven overigens niet op hetzelfde moment geboekt te zijn).


Vertragingen, stremmingen

Mis je door schuld van de spoorwegen je trein, (stremmingen of treinvertragingen, ook buiten Duitsland), dan kun je bij een service-Point in de stationshal kosteloos een alternatieve reis laten samenstellen. De vertragingen zijn in zo'n geval altijd al aan de verkeersdienstleiding doorgegeven, zodat een ServiceMitarbeiter er praktisch altijd meteen van op de hoogte is. NS-International werkt ietsjes anders: zij geeft aan met welke trein je de reis mag voortzetten, DB heft in zo'n geval meestal voor de verdere reis je treinbinding op (Zugbinding aufgehoben!), of in sommige gevallen maakt je kaartje voor de eerstvolgende lange-afstandstrein geldig. Tip: Vraag om opheffing van de treinbinding, (“Könnten Sie bitte die Zugbindung aufheben?”). 


Overnachting/taxi

Mocht door vertraging een aansluiting gemist worden, waardoor reiziger tussen 00:30 en 06:00 niet meer thuis kan komen, heeft deze recht op overnachting, of een taxirit naar huis. Bij een taxirit in Duitsland krijgt men in Duitsland een tegoedbon, welke bij een deelnemende taxibedrijf ingeleverd kan worden NS regelt meestal een taxi. In de andere gevallen vergoedt men 80 Euro per persoon (voor 80 Euro kan men in 2016 ongeveer 30 km taxivervoer krijgen, voor 60 Euro komen 2 personen ongeveer 60 km verderop). Mocht een taxitrit geen optie zijn, dan moet de betreffende spoorwegmaatschappij voor overnachting zorgen. Dat kan een hotel zijn, dat kan een door de vervoerder georganiseerde toegewezen slaapplek zijn. Reiziger kan een hotel regelen, de kosten ervoor worden tot 80 Euro vergoed. Reiziger is overigens verplicht het aanbod van de vervoerder te accepteren. Als vervoerder een taxi aanbiedt, heeft reiziger geen recht opvergoeding, als deze naderhand besluit op eigen houtje een hotel te nemen. De wijze van overnachting of vervoer aanbieden kan per land wat verschillen.Annuleren/omruilen achterafDat is bij een Sparpreis mogelijk, bij de Supersparpreis niet. Er wordt per DB- of NS-international-ticket (Sparpreis) € 10-19 op het terugbetalen bedrag ingehouden tot op de dag voor vertrek. Na de 1e dag is omruilen/terugbetaling niet mogelijk. Een SparNight of een aanbieding van de ÖBB, MÁV, ČD (Tsjechië), is nooit omwissel-/annuleerbaar. Kaartjes zonder treinbinding tegen gewoon-tarief, al dan niet met korting, (bij DB en NSI tegenwoordig Flexpreis genoemd), zijn tot de dag voor vertrek kostenloos on te wisselen, of terug te betalen, vanaf de 1e dag van vertrek kost dat € 19,00.VergoedingBehalve bij natuurrampen en stilleggingen op last van autoriteiten etc., heb je recht op compensatie bij vertragingen van minstens 60 minuten: 25% bij 60 minuten, 50 % vanaf 2 uur. Het uitbetalen van vergoedingen gebeurt via de spoorwegmaatschappij, waar de tickets zijn gekocht. Vergoedingen bij een reis met meerdere kaartjes vindt alleen plaats, als alle tickets voor deze reis bij dezelfde spoorwegmaatschappij gekocht zijn.Transfers in BudapestVan Keleti naar Nyugati: men neme trolleybus 73. Vertrek uit de nabijgelegen Bethlen-Gábor ut. 15 min rijden en van daaruit loop je in nog geen 5 min (rechts de hoek om) naar Nyugati pu. Naar Kecskemét/Szeged kan een uur reistijd gewonnen worden door niet naar Nyugati, maar naar Zugló te gaan. Voor het Keleti-station vertrekken pal voor de hoofdingang zowat elke 5 minuten verschillende (snel-)bussen 5, 7, 7E, 173 en 173E. Let wel, je hebt v.v. slechts 22-24 min voor de hele transfer! De nachttrein uit Berlijn mag daarom niet meer dan 5 min vertraging hebben en de rij in Zugló niet te lang zijn. Durf je het niet aan, ga dan op je gemak naar Nyugati toe (vanuit Bratislava ook te bereiken met overstap in Vác).Vanuit Keleti naar Déli (sneltrein naar Székesfehérvár, Keszthely en de stoptrein naar de zuidwesthoek): Men neme M2 (rode metro) richting Déli pu. Reistijd, plm. 15-20 min. Nieuw alternatief is vanuit Keleti met de groene metro (M4) naar Kelenföld. Vanuit Wenen is overstappen in Kelenföld handiger, alle treinen vanuit Déli stoppen namelijk ook daar.Info over dienstregelingen en tarieven zie www.bkv.hu (ook in het Engels). Alle ongestempelde oranje kaartjes die ooit gekocht zijn, zijn helaas niet meer geldig.Komt u met het vliegtuig en wilt u verder per trein, station Ferihegy ligt aan de lijnen Budapest-Nyugati.-Debrecen/Szeged, alle intercity's stoppen daar. Voor de richting Békéscsaba is overstap in Szolnok noodzakelijk.RoemeniëWie graag naar Roemenië gaat, kan vanuit Wenen direct met de dagtrein naar Cluj Napoco (of met de nachttrein naar Brassó en Boekarest). De reserveringsplicht geldt niet meer bij reizen per IC naar Roemenië. Hou er wel rekening mee, dat de reserveringsplicht in Roemenië nog steeds bestaat en dat een (binnenlandse) reiziger met een reservering ten tonele kan verschijnen. Wilt u voorkomen dat u tussentijds zou moeten verhuizen, dan kan al in Hongarije voor aanvang van de reis voor omgerekend € 4,00 een zitplaats gereserveerd worden. Vanuit Boedapest rijden: ‘s ochtends een intercity evenals naar Arad, Deva, Brassó, in de vroege namiddag een intercity, - annex nachttrein - naar Brasov, via Oradea, Cluj-Napoca en een intercity naar Arad en Timisoara.Er bestaan aantrekkelijke vroegboekkortingen zowel voor dag- als nachttrein (vaak online via de MÁV te boeken, in Hongarije even uit de kaartautomaat afhalen). Tussen Hongarije en Roemenië bestaan bilaterale kortingsafspraken, op enkeltjes wordt 35% korting op de volle (internationale) SCIC-tarief gegeven, op vierdaagse retourtjes zelfs 50% korting. Ook bestaan er voor kort-grensverkeer en tickets tussen Boedapest en direct-bereikbare Roemeense steden goedkope tickets (Fortuna, SparNight).Info en boekingenWie vragen over prijzen, kortings- of reismogelijkheden, of moeite met boeken via internet heeft, kan inlichtingen inwinnen. Bij voldoende tijd kan binnen 2 dagen reismogelijkheden met prijsindicatie (kan geen rechten aan ontleend worden!) en eventueel een uitleg gegeven worden). Stuur een mailtje naar info @ hongarijemagazine.nl (spaties weghalen). Vermeld daarin: reisdata, aantal reizigers, leeftijd alle reizigers, wel/geen voordeelurenkaart/OV-jaarkaart/Bahncard, voorkeur voor dag-/nachttrein, geslacht van alle reizigers bij gebruik van slaapwagen in nachttreinen, wens om vooruit te boeken, en mogelijkheid tot overnachten tijdens reis). Op verzoek kan ook wat eenvoudige info over online-boeken van hotels gegeven worden. Voor boekingen wordt € 3,50 in rekening gebracht, in een aantal gevallen € 4,90 extra indien (alsnog) niet-online-tickets geboekt en opgestuurd moeten worden. Bij urgente boekingen kan een aanbetaling van € 25,- per boeking in rekening gebracht worden, (deze wordt bij de definitieve boeking met het nog openstaande bedrag verrekend). Bij Supersparpreise dient het gehele boekingsbedrag vooruit betaald te worden. Info over hotelovernachtingen evenals eventueel . hulp bij het boeken ervan wordt op verzoek gratis als extra service geleverd voor wie hier kaartjes boekt.

Mostmagyarul!